Кожен з нас бував в ситуації, коли з’являється величезна купа справ, а часу на їх виконання – обмаль. До того ж, з часом з’ясовується, що ці справи були не такими вже й важливими… Як спланувати свій день так, аби в першу чергу виконати найважливіші, а другорядні залишити на потім? Відповідь на це запитання дасть принцип Парето, про який йтиме далі мова.
Визначити пріоритетність – означає прийняти рішення про те, котрим із задач слід надати першочергового, а яким – другорядного значення. Як з’ясувати, які справи найважливіші? Ось додаткові критерії, що допоможуть визначитися з важливістю справ:
- Завдяки виконанню яких завдань ми найбільшою мірою наближаємося до втілення головної мети (цілей року, місяця, тижня, дня)?
- Чи можна за рахунок виконання одного-єдиного завдання вирішити відразу декілька інших?
- Завдяки виконанню яких завдань можна внести максимальний вклад в досягнення загальної мети підприємства, відділу, робочої групи тощо?
- Виконання яких завдань дасть найбільшу користь, найбільшу грошову винагороду?
- Невиконання яких завдань може мати найгірші наслідки?
Насправді визначення першочерговості справ є досить складним завданням. У теорії менеджменту є рекомендації, які полегшують вибір пріоритетних справ. Це використання принципу Парето, методів АБВ-аналізу та матриці Ейзенхауера (колишнього президента США).
Математична залежність, яка лягла в основу Принципу 80/20, була виявлена більше ста років тому, в 1897 році, італійським економістом Вільфредо Парето (1848-1923). Його відкриття називали по-різному, в тому числі принципом Парето, законом Парето, правилом 80/20, принципом найменшого зусилля, принципом дисбалансу.
Принцип Парето у загальному вигляді полягає в тому, що всередині даної множини окремі малі частини виявляють набагато більшу значущість, ніж це відповідає їх питомій вазі у цій множині. Цей принцип несподівано знайшов безліч підтверджень на практиці, у тому числі й у господарській практиці підприємств, зокрема:
- 20 % запасів сировини або товарів складають 80 % його вартості;
- 20 % клієнтів у залі ресторану забезпечують 80 % виручки;
- 20 % помилок зумовлюють 80 % втрат;
- 20% прочитаних книг дали нам 80% знань;
- 20% аварій трапляються у 80% міст;
- 20% воєн забрали 80% життів людей, взагалі вбитих на війні;
- 20% сайтів мають 80% всього інтернет-трафіку;
- 20% людей володіють 80% всіх грошей і ресурсів.
Принцип Парето (співвідношення 80:20) застосовується і в управлінні, і в роботі будь-якої людини. Перенесення його на робочу ситуацію педагога означає, що в процесі 20% трудозатрат на дійсно важливі проблеми забезпечують 80% результату, а на решту роботи, що витрачаються на другорядні проблеми, припадає тільки 20% результату. Тим самим, принцип Парето вказує педагогам на неоднакову важливість вирішуваних завдань, націлює на першочергове виконання “життєво важливих” робіт.
Наслідки принципу Парето:
- Досягнення бажаних результатів спричинене незначною частиною факторів чи дій, так само, як і більшість успішних справ чи невдач обумовлені незначною дією конструктивних чи деструктивних чинників.
- Більша частина вкладених зусиль не приводить до бажаного результату.
- Наявність прихованих факторів і невідповідність дійсності того, що індивід може вважати логічним.
- Дія прихованих факторів на результат діяльності індивіда, який може відрізнятися від бажаного.
- Не потрібно витрачати весь час і всі ресурси для отримання бажаного результату, натомість потрібно знайти “ключові завдання”, куди вкласти 20% зусиль, щоб отримати 80 % результату.
Як використовувати принцип Парето:
- Складіть список справ на день.
- Проранжуйте цей список, перемістивши на перші місця найбільш важливі.
- Перші 20% справ є дійсно важливими і матимуть позитивний ефект від їхнього виконання (наприклад, із 10 справ, запланованих на день, 2 принесе бажаний результат).
Чи потрібно виконувати решту 80% справ? Так, потрібно, проте ці справи можна делегувати іншим (учням чи їхнім батькам, колегам, родичам чи знайомим), можна виконати пізніше, можна поєднати з іншими справами тощо.
Практичний висновок із закону Парето дуже простий: “концентруйтеся на тих діях, які приносять результат і не переймайтеся, якщо не встигли зробити щось менш важливе“.
Немає коментарів:
Дописати коментар