1. Поняття освітніх електронних ресурсів (ОЕР)
Електронні ресурси – це електронні дані (у вигляді символів, графічних, звукових, відео даних, або їх комбінацій), які можуть бути розміщені на будь-якому електронному носії, а також опубліковані в локальній чи глобальній мережі.
ОЕР відрізняються від інших ресурсів тим, що вони безпосередньо стосуються освіти, навчального процесу, окремої предметної галузі.
Як відомо, освіта особистості – це сукупність систематизованих знань, умінь, навичок, поглядів і переконань, набутих у результаті навчання в навчальному закладі або шляхом самоосвіти.
Таким чином, освітні електронні ресурси (ОЕР) – це інформаційні ресурси, що можуть бути представлені у вигляді текстових, графічних, звукових, відео даних або їх комбінацій, які відображають певну предметну галузь освіти та призначені для забезпечення процесу навчання особистості, формування її знань, умінь та навичок. ОЕР повинен мати високий рівень виконання, гарне художнє оформлення, характеризуватися повнотою матеріалу, забезпечувати якість методичного інструментарію та якість технічного виконання, відповідати дидактичним принципам.
2. Класифікація освітніх електронних ресурсів (ОЕР).
ОЕР можна описати за наступними ознаками:
- за функціональним призначенням;
- за структурою;
- за організацією тексту;
- за характером вихідних даних;
- за цільовим призначенням;
- за групою користувачів;
- за наявністю друкарського еквіваленту;
- за природою основних даних;
- за ступенем дидактичного забезпечення;
- за видом освітньої діяльності, в якій використовується ОЕР;
- за характером взаємодії користувача і ОЕР;
- за технологією розповсюдження;
- залежно від форми власності.
- за структурою;
- за організацією тексту;
- за характером вихідних даних;
- за цільовим призначенням;
- за групою користувачів;
- за наявністю друкарського еквіваленту;
- за природою основних даних;
- за ступенем дидактичного забезпечення;
- за видом освітньої діяльності, в якій використовується ОЕР;
- за характером взаємодії користувача і ОЕР;
- за технологією розповсюдження;
- залежно від форми власності.
ОЕР, які класифікуються за функціональним призначенням (за функцією, яка виконується в навчальному процесі) поділяються на:
- програмно-методичні (навчальні плани і навчальні програми);
- навчально-методичні (методичні вказівки, що містять матеріали з методики викладання навчальної дисципліни, вивчення курсу, виконання курсових і дипломних робіт);
- навчально-дидактичні (підручники, навчальні посібники, тексти лекцій, конспекти лекцій);
- допоміжні (практикуми, збірники задач і вправ, хрестоматії, книги для читання, довідники);
- контролюючі (тестові програми, бази даних);
- програмно-методичні (навчальні плани і навчальні програми);
- навчально-методичні (методичні вказівки, що містять матеріали з методики викладання навчальної дисципліни, вивчення курсу, виконання курсових і дипломних робіт);
- навчально-дидактичні (підручники, навчальні посібники, тексти лекцій, конспекти лекцій);
- допоміжні (практикуми, збірники задач і вправ, хрестоматії, книги для читання, довідники);
- контролюючі (тестові програми, бази даних);
ОЕР за структурою можна поділити на:
- однотомні – випущені у вигляді одного електронного носія;
- багатотомні – що складаються з двох або більше пронумерованих частин, кожна з яких представлена на окремому носії, але разом з тим є одним цілим як за змістом так і за оформленням;
- електронна серія – це сукупність томів, що об'єднані спільною тематикою та метою і виходять в однотипному оформленні.
- однотомні – випущені у вигляді одного електронного носія;
- багатотомні – що складаються з двох або більше пронумерованих частин, кожна з яких представлена на окремому носії, але разом з тим є одним цілим як за змістом так і за оформленням;
- електронна серія – це сукупність томів, що об'єднані спільною тематикою та метою і виходять в однотипному оформленні.
ОЕР за організацією тексту поділяються на моновидання і збірки. Моновидання включає одну працю, а збірка – декілька праць навчальної літератури. Підручник, навчальний посібник, курс і конспект лекцій можуть видаватись лише у вигляді моновидань, а практикум, хрестоматія, книга для читання – у вигляді збірок. Що стосується навчальних планів, навчальних програм, методичних вказівок, завдань для практичних занять, то їх випускають переважно у вигляді моновидань.
За характером вихідних даних, можна виділити наступні традиційні види: навчальний план, навчальна програма, методичні вказівки, програми практик, завдання для практичних занять, підручник, навчальний посібник, конспект лекцій, курс лекцій, практикум, хрестоматія, книга для читання і ін.
За цільовим призначенням ОЕР можуть бути розділені на
- офіційні – публікуються від імені державних органів, установ, відомств або суспільних організацій, що містять матеріали нормативного та директивного характеру;
- наукові – містять відомості про теоретичні або експериментальні дослідження, історичні документи;
- науково-популярні – містять відомості про теоретичні або експериментальні дослідження в галузі науки, культури, техніки, викладені у формі, доступній читачу-неспеціалісту;
- довідкові – містять короткі відомості наукового та прикладного характеру, розташовані в порядку, зручному для їх швидкого пошуку, але не призначені для послідовного читання.
- рекламні – містять викладені в зацікавленій формі повідомлення про продукти (наприклад, навчальні програми, книги, реферати і т.д.), освітні послуги, навчальні заходи з метою створення попиту на них.
- офіційні – публікуються від імені державних органів, установ, відомств або суспільних організацій, що містять матеріали нормативного та директивного характеру;
- наукові – містять відомості про теоретичні або експериментальні дослідження, історичні документи;
- науково-популярні – містять відомості про теоретичні або експериментальні дослідження в галузі науки, культури, техніки, викладені у формі, доступній читачу-неспеціалісту;
- довідкові – містять короткі відомості наукового та прикладного характеру, розташовані в порядку, зручному для їх швидкого пошуку, але не призначені для послідовного читання.
- рекламні – містять викладені в зацікавленій формі повідомлення про продукти (наприклад, навчальні програми, книги, реферати і т.д.), освітні послуги, навчальні заходи з метою створення попиту на них.
За групою користувачів можна розділити на
- ОЕР для школярів;
- ОЕР для студентів;
- ОЕР для дипломованих фахівців;
- ОЕР для магістрів;
- ОЕР для викладачів та вчителів.
- ОЕР для школярів;
- ОЕР для студентів;
- ОЕР для дипломованих фахівців;
- ОЕР для магістрів;
- ОЕР для викладачів та вчителів.
За наявністю друкарського еквіваленту виділяють дві групи ОЕР:
- електронні аналоги паперового навчального видання – це видання, які відтворюють відповідне паперове видання (розташування тексту на сторінках, ілюстрації, посилання, примітки і т.п.);
- самостійні ОЕР – що не мають паперових аналогів (існують лише в електронному варіанті).
- самостійні ОЕР – що не мають паперових аналогів (існують лише в електронному варіанті).
За природою основних даних виділяють наступні ОЕР:
- текстові (символьні) – містять переважно текстові дані, представлені у формі, що допускає посимвольну обробку;
- оглядові – містять переважно електронні зразки об'єктів, що розглядаються як цілісна графічна сутність, представлена у формі, що допускає перегляд і друкарське відтворення, але такій, що не допускає посимвольної обробки;
- звукові – містять цифрове представлення звукових даних у формі, яка допускає її прослуховування, але не призначена для друкарського відтворення;
- програмні продукти – самостійні твори, що представляють собою публікацію тексту програми або програм на мові програмування або у вигляді виконуваного коду;
- мультимедійні – характеризуються тим, що містять різнотипні дані (текстові, графічні, звукові, відео та ін.) існують рівноправно і взаємозв'язано для вирішення різноманітних задач, причому цей взаємозв'язок забезпечений відповідними програмними засобами.
- текстові (символьні) – містять переважно текстові дані, представлені у формі, що допускає посимвольну обробку;
- оглядові – містять переважно електронні зразки об'єктів, що розглядаються як цілісна графічна сутність, представлена у формі, що допускає перегляд і друкарське відтворення, але такій, що не допускає посимвольної обробки;
- звукові – містять цифрове представлення звукових даних у формі, яка допускає її прослуховування, але не призначена для друкарського відтворення;
- програмні продукти – самостійні твори, що представляють собою публікацію тексту програми або програм на мові програмування або у вигляді виконуваного коду;
- мультимедійні – характеризуються тим, що містять різнотипні дані (текстові, графічні, звукові, відео та ін.) існують рівноправно і взаємозв'язано для вирішення різноманітних задач, причому цей взаємозв'язок забезпечений відповідними програмними засобами.
За ступенем дидактичного забезпечення:
- ОЕР, який охоплює спеціальність;
- ОЕР, який охоплює дисципліну;
- ОЕР, який охоплює тему (розділ) дисципліни;
- ОЕР, який охоплює частину теми.
- ОЕР, який охоплює спеціальність;
- ОЕР, який охоплює дисципліну;
- ОЕР, який охоплює тему (розділ) дисципліни;
- ОЕР, який охоплює частину теми.
За видом освітньої діяльності, в якій використовується ОЕР:
- ОЕР для лекційного супроводження (слайди, відео фрагменти, аудіосупроводження);
- ОЕР для супроводження практикумів;
- ОЕР для самостійної роботи;
- ОЕР для дистанційного навчання;
- ОЕР для самоосвіти;
- ОЕР для короткотривалих курсів і для системи підвищення кваліфікації.
- ОЕР для супроводження практикумів;
- ОЕР для самостійної роботи;
- ОЕР для дистанційного навчання;
- ОЕР для самоосвіти;
- ОЕР для короткотривалих курсів і для системи підвищення кваліфікації.
За характером взаємодії користувача і ОЕР можна виділити дві групи:
- детерміновані – параметри, зміст і спосіб взаємодії з якими визначені видавцем і не можуть бути змінені користувачем;
- не детерміновані (інтерактивні) – параметри, зміст і спосіб взаємодії з якими прямо або побічно встановлюються користувачем відповідно до його інтересів, мети, рівня підготовки і т.п., на основі конкретних даних і за допомогою алгоритмів, визначених видавцем.
- не детерміновані (інтерактивні) – параметри, зміст і спосіб взаємодії з якими прямо або побічно встановлюються користувачем відповідно до його інтересів, мети, рівня підготовки і т.п., на основі конкретних даних і за допомогою алгоритмів, визначених видавцем.
За технологією розповсюдження виділяють такі групи:
- автономні – характеризуються тим, що їх використання здійснюється автономно на комп’ютері користувача без необхідності підключення до мережі. Крім того, обсяг цих ресурсів може бути довільним в залежності від потужності комп’ютера та його апаратних засобів.;
- мережні – встановлюються на сервері і використання їх здійснюється при підключенні до мережі. Обсяг ресурсів, які можна використовувати залежить від пропускної спроможності мережі;
- комбіновані – зазвичай використовуються при поєднанні автономних та мережних ОЕР. В даному випадку основні ОЕР використовуються автономно, а управління ними та взаємодія клієнтського комп’ютера з сервером здійснюється за допомогою мережі.
- мережні – встановлюються на сервері і використання їх здійснюється при підключенні до мережі. Обсяг ресурсів, які можна використовувати залежить від пропускної спроможності мережі;
- комбіновані – зазвичай використовуються при поєднанні автономних та мережних ОЕР. В даному випадку основні ОЕР використовуються автономно, а управління ними та взаємодія клієнтського комп’ютера з сервером здійснюється за допомогою мережі.
Залежно від власності:
- відкриті – їх використання здійснюється вільно;
- закриті – їх використання здійснюється лише з дозволу. Маючи дозвіл, користувачу необхідно ввести своє реєстраційне ім’я (login) та пароль (password), які видаються адміністрацією розробників;
- комбіновані – доступ до окремих частин або до всього ОЕР здійснюється вільно, але в демонстраційному режимі (так звані демо-версії).
2. Балыкина Е.Н. Сущностные характеристики электронных учебных изданий [Электронный ресурс] / Е.Н.Балыкина // Информационные технологии в образовании – 2003. – С.521-585. – Режим доступу:
http://kleio.asu.ru/aik/krug/2003/521-585.pdf.
3. Старова Т.С. Типология образовательный веб-сайтов [Электронный ресурс] / Т.С.Старова, А.В.Могилев // Вопросы Интернет-образования. – 2001. – №2. – Режим доступа: http://vio.fio.ru/vio_02/cd_site/Articles/Art_4_4.htm.
- закриті – їх використання здійснюється лише з дозволу. Маючи дозвіл, користувачу необхідно ввести своє реєстраційне ім’я (login) та пароль (password), які видаються адміністрацією розробників;
- комбіновані – доступ до окремих частин або до всього ОЕР здійснюється вільно, але в демонстраційному режимі (так звані демо-версії).
Рекомендовані інформаційні ресурси
1. ГОСТ 7.82-2001. Библиографическая запись. Библиографическое описание электронных ресурсов. Общие требования и правила составления: Межгосударственный стандарт. – Минск: Межгосударственный совет по стандартизации, метрологии и сертификации, 2001. – 23 с.2. Балыкина Е.Н. Сущностные характеристики электронных учебных изданий [Электронный ресурс] / Е.Н.Балыкина // Информационные технологии в образовании – 2003. – С.521-585. – Режим доступу:
http://kleio.asu.ru/aik/krug/2003/521-585.pdf.
3. Старова Т.С. Типология образовательный веб-сайтов [Электронный ресурс] / Т.С.Старова, А.В.Могилев // Вопросы Интернет-образования. – 2001. – №2. – Режим доступа: http://vio.fio.ru/vio_02/cd_site/Articles/Art_4_4.htm.
3. Поняття освітніх веб-ресурсів
На заняттях ми будемо розглядати освітні електронні ресурси, які розміщені у веб-просторі локальної чи глобальної мережі. Їх називають освітні веб-ресурси.
Освітні веб-ресурси – це інформаційні ресурси освітнього характеру, які розміщенні у веб-просторі локальної чи глобальної мережі у вигляді різних форматів (текстового, графічного, архівного, аудіо та відео форматів і т.д.).
Для зручного структурування, перегляду та пошуку ОВР використовуються системи управління. Найпоширенішими системами управління освітніми веб-ресурсами на сьогодні є сайти.
Сайт – це сукупність веб-сторінок з однаковим дизайном, тематично і навігаційно об'єднаних, які фізично знаходяться на одному сервері.
4. Види освітніх сайтів
ОФІЦІЙНІ САЙТИ
Це сайти органів управління. На них розміщені такі освітні веб-ресурси: урядові документи, положення закони. Вчителю необхідно вміти використовувати такі ресурси, так як він є державний службовець і повинен керуватися законами, які видає держава.
Прикладами таких сайтів можуть бути:
www.mon.gov.ua – офіційний сайт Міністерства освіти і науки України;
www.kmu.gov.ua – Урядовий портал.
www.mon.gov.ua – офіційний сайт Міністерства освіти і науки України;
www.kmu.gov.ua – Урядовий портал.
САЙТИ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
Зазвичай, сайти навчальних закладів містять довідкові відомості. Проте, існують такі заклади, які розміщуються різноманітні ОВР: навчальні матеріали своїх працівників, пропонують дистанційні курси (платні і безкоштовні), проводять різноманітні олімпіади, змагання. Крім того, можуть містити тестові системи, за допомогою яких користувач може перевірити свої знання. Поширені випадки, коли навчальний заклад має дві версії сайту – один для мережі Інтернет, інший корпоративний (тобто розрахований тільки для працівників навчального закладу). Той сайт, який розміщують в мережі Інтернет має довідковий характер, на відміну від нього, корпоративний – вміщує в собі велику кількість ОВР, доступ до яких відкритий лише працівникам закладу. Відповідно ці версії сайтів мають різницю в розмірі.
- Шкільні сайти:
www.infolab–school–5.narod.ru – сайт лабораторії інформатики НВК №5, м.Ізяслав;
www.fml17.ck.ua – Черкаська спеціалізована школа 17.
www.infolab–school–5.narod.ru – сайт лабораторії інформатики НВК №5, м.Ізяслав;
www.fml17.ck.ua – Черкаська спеціалізована школа 17.
- Сайти факультетів та кафедр:
http://www.ki.ifmion.npu.edu.ua – сайт кафедри інформатики НПУ Драгоманова;
www.comsys.ntu–kpi.kiev.ua – кафедра обчислювальної техніки Національного технічного університету КПІ;
http://www.icc.univ.kiev.ua – інформаційно–обчислювальний центр.
http://www.ki.ifmion.npu.edu.ua – сайт кафедри інформатики НПУ Драгоманова;
www.comsys.ntu–kpi.kiev.ua – кафедра обчислювальної техніки Національного технічного університету КПІ;
http://www.icc.univ.kiev.ua – інформаційно–обчислювальний центр.
- Сайти вищих навчальних закладів:www.npu.edu.ua – сайт Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова;
www.udpu.org.ua – Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини;
www.tstu.edu.ua – Тернопільський державний технічний університет імені Івана Пуля.
www.udpu.org.ua – Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини;
www.tstu.edu.ua – Тернопільський державний технічний університет імені Івана Пуля.
КУЛЬТУРНО–ОСВІТНІ САЙТИ
Сюди відносять:
- Віртуальні бібліотеки:
Бібліотека – знайоме для всіх місце. Саме там зберігаються всі знання накопичені протягом віків, століть, років. Пошук відомостей в бібліотеці здійснюється по каталогам, які в свою чергу систематизують матеріали за галузями знань, напрямків і т.д. З розвитком інформаційних технологій та Інтернет стали доступні віртуальні бібліотеки, які також як звичайні бібліотеки накопичують в собі ОВР з багатьох напрямків. Але на відміну від звичайної бібліотеки її ОВР знаходяться в електронному варіанті. Тут можна знайти такі ОВР: електронні книги, журнали, статті, довідники та інше.
Як і в звичайній бібліотеці, віртуальна бібліотека має каталог. Зазвичай він має риси пошукової системи – тобто, користувачу необхідно ввести ключові слова (за автором чи назвою книги) і по електронному каталозі здійснюється пошук, після чого видається результат пошуку на екран.
Деякі бібліотеки мають комерційний характер та пропонують відвідувачам придбати ту чи іншу книгу, замовити реферат чи статтю.
Зокрема, до віртуальних бібліотек можна віднести наступні:
www.nbuv.gov.ua – Національна бібліотека України ім.В.І.Вернадського;
www.victoria.lviv.ua – бібліотека інформаційно–пізнавального журналу Вікторія.
www.victoria.lviv.ua – бібліотека інформаційно–пізнавального журналу Вікторія.
- Довідкові сайти бібліотек:
Крім того, потрібно вміти відрізняти віртуальні бібліотеки від довідкових сайтів бібліотек. Довідкові сайти бібліотек не містять ОВР, на них лише відображені довідкові відомості про роботу бібліотеки, її структуру, основні послуги, контакти.
www.zntu.edu.ua – сайт бібліотеки Запорізького національного технічного університету;
www.lib–gw.univ.kiev.ua – сайт Наукової бібліотеки ім. М.Максимовича Київського національного університету імені Тараса Шевченка.
www.lib–gw.univ.kiev.ua – сайт Наукової бібліотеки ім. М.Максимовича Київського національного університету імені Тараса Шевченка.
Існують також довідкові сайти бібліотек, які займаються розповсюдженням книжних публікацій на комерційній основі. Відомості, що наводяться про ту чи іншу книгу, носять рекламний характер і містять відомості про автора, стислий зміст книги в цілому та її розділів, ціну та умови придбання. Якщо ж та чи інша книга дуже потрібна, то отримати цю книгу (або ксерокопії окремого розділу) можна безкоштовно, надіславши e-mail безпосередньо автору книги. Текст такого прохання може бути приблизно таким:
Шановний автор <Ім’я автора>. Вас турбує <Ваше ім’я>, (статус студент/викладач) з Уманського університету. Я знайшов вашу книгу <назва книги> на сайті (вказати адресу сайту). Тема моєї дипломної роботи має назву <назва теми>, один з розділів моєї дипломної роботи (має пряме відношення чи в ній розглядається) схожий з розділом вашої книги <назву розділу>.
На жаль я не маю змоги придбати Вашої книги, так наша бібліотека не має фондів щоб купити її. Я буду Вам дуже вдячний, якщо Ви надішлете мені свою працю, або зображення того розділу книги, яка мене зацікавила.
Мій e-mail:
Моя поштова адреса:
З повагою, <Ваше ім’я>.
- Колекції рефератів та інших наукових робіт:http://www.bagato-referativ.com.ua/ – сайт україномовних рефератів;
www.ukrreferat.com – безкоштовна колекція рефератів.
www.ukrreferat.com – безкоштовна колекція рефератів.
- Віртуальні журнали та газети: Зазвичай це електронна копія паперового журналу чи газети. Дуже часто на сайтах видавництв можна скористатись великою кількістю журнальних публікацій, які є доступними в повному обсязі. Такі публікації можуть зберігатися у файлах, які мають формат pdf або користувач може переглядати статті, які розміщені на окремих сторінках сайту. Файли в форматі pdf переглядаються за допомогою програми Acrobat Reader а статті, які розміщені на окремих сторінках сайту можуть бути збережені на жорсткому диску користувача та переглядатися за допомогою броузера (тобто так само як в мережі Інтернет). Іноді публікації можуть зберігатись у txt- чи doc-форматах і для їхнього читання необхідно мати або простий блокнот, або офісну програму типу Word. Крім того, бувають такі txt-файли, які потребують додаткового завантаження спеціальної програми для читання цих файлів.
www.victoria.lviv.ua – інформаційно–пізнавальний журнал "Вікторія";
http://it.ridne.net/ - Журнал "Інформаційні технології. Аналітичні матеріали". Аналітичні матеріали та блог про сучасні інформаційні технології. Основні теми: Інтернет та WWW, комплексна автоматизація підприємств та установ, інформаційна безпека, системи аналітичного опрацювання даних.
http://iknit.net – Онлайн-журнал Інституту комп'ютерних наук та інформаційних технологій;
http://aspekt-edu.kiev.ua/ - видавництво „Аспект” – деякі ОВР (зокрема, програмно-методичні та навчально-методичні) доступні для вільного завантаження.
www.humanities.edu.ru – освітнє електронне Інтернет–видання для педагогів „Информатика и информационные технологии”. Тут можна завантажити ОВР: курси лекцій, навчальні плани і програми, положення і закони.
http://it.ridne.net/ - Журнал "Інформаційні технології. Аналітичні матеріали". Аналітичні матеріали та блог про сучасні інформаційні технології. Основні теми: Інтернет та WWW, комплексна автоматизація підприємств та установ, інформаційна безпека, системи аналітичного опрацювання даних.
http://iknit.net – Онлайн-журнал Інституту комп'ютерних наук та інформаційних технологій;
http://aspekt-edu.kiev.ua/ - видавництво „Аспект” – деякі ОВР (зокрема, програмно-методичні та навчально-методичні) доступні для вільного завантаження.
www.humanities.edu.ru – освітнє електронне Інтернет–видання для педагогів „Информатика и информационные технологии”. Тут можна завантажити ОВР: курси лекцій, навчальні плани і програми, положення і закони.
- Віртуальні музеї:www.schools.keldysh.ru/sch444/museum – віртуальний музей інформатики;
http://www.computer-museum.ru – віртуальний комп’ютерний музей.
http://www.computer-museum.ru – віртуальний комп’ютерний музей.
САЙТИ ДЛЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
Надання освітніх послуг та доступу до віддалених відомостей користувачу незалежно від його місцезнаходження.
- Центри дистанційної освіти:
www.intuit.ru – Інтернет–Унівесритет Інформаційних технологій (безкоштовні курси);
www.atutor.tu.edu.te.ua – сервер дистанційного навчання Тернопільського державного технічного університету.
www.intuit.ru – Інтернет–Унівесритет Інформаційних технологій (безкоштовні курси);
www.atutor.tu.edu.te.ua – сервер дистанційного навчання Тернопільського державного технічного університету.
- Електронні підручники:
Найпопулярніший електронний ресурс, який використовується практично на всіх етапах і рівнях навчання. Зазвичай, це електронний текст, заголовки якого представлені у вигляді гіпертексту. Використання електронних підручників є добрим доповненням до традиційної системи навчання за конспектом лекцій та підручником, що дозволяє поєднати ці знання з навиками роботи на комп’ютері в одне ціле. Прикладами такого поєднання є наступні ресурси:
www.is.svitonline.com/vcg/useful_ukr.html – електронні підручники з інформатики (доступні для вільного завантаження);
www.256bit.ru – електронні підручники та лекції з інформатики.
www.256bit.ru – електронні підручники та лекції з інформатики.
- Тестові системи:www.markx.narod.ru/inf/excel.htm – тест з теми „Табличний процесор Excel”;
www.altnet.ru – центр тестування.
www.altnet.ru – центр тестування.
ДОВІДКОВІ САЙТИ
- Енциклопедії:
Це електронні сторінки з текстами і графічними зображеннями класичного енциклопедичного характеру. Головна перевага такої енциклопедії перед звичайною паперовою – система пошуку інформаційних даних, заснована на спеціальних алгоритмах пошуку, електронні каталоги, функція пошуку подібних матеріалів, підтримка відео та анімації, та безумовно великий фізичний об’єм.
www.ua.wikipedia.com – відкрита українська вікі–енциклопедія. Користувач може не лише шукати відповідні терміни, але й вносити свої поправки до статей, та створювати нові;
www.krugosvet.ru – російська енциклопедія „Кругосвет”. Має всі властивості електронної енциклопедії – сортування за тематиками, пошук по каталогу. Крім того, оснащена великою кількістю зображень з різних тематик.
www.krugosvet.ru – російська енциклопедія „Кругосвет”. Має всі властивості електронної енциклопедії – сортування за тематиками, пошук по каталогу. Крім того, оснащена великою кількістю зображень з різних тематик.
- Словники:
Електронна база даних визначень з певної галузі знань або за декількома напрямками. Мережений словник може бути у вигляді окремого ресурсу або інтегрований в інші ресурси.
www.dictionaries.rin.ru – набір словників різного спрямування;
www.dictionary.fio.ru – педагогічний словник.
www.dictionaries.rin.ru – набір словників різного спрямування;
www.dictionary.fio.ru – педагогічний словник.
- Каталоги:
Містять перелік веб-адрес сайтів за тематиками. Каталоги зазвичай можна знайти на будь-якій пошуковій системі. Там каталоги впорядковані за напрямами та тематиками. Проте, існують спеціальні каталоги, які містять лише посилання на окремий напрямок, наприклад, на освітні сайти.
www.dmozzy.net.ru – каталог веб–ресурсів за різними тематиками;
www.allbest.ru – каталог посилань на освітні сайти.
www.dmozzy.net.ru – каталог веб–ресурсів за різними тематиками;
www.allbest.ru – каталог посилань на освітні сайти.
- Інформаційно–довідкові ресурси:
Сайти, що містять довідкові відомості про конференції, конкурси, семінари, гранти і т.д. На таких сайтах розміщується контактні відомості, час проведення конференції чи конкурсу, документи, які подають щоб взяти участь і т.д.
www.olymp.vinnica.ua – Всеукраїнський центр олімпіад школярів в Інтернеті. Зазвичай публікуються матеріали олімпіад, результати їх проведення та повідомлення щодо проведення нових. Також тут можна подивитись архів матеріалів проведення олімпіад минулих років. Є можливість залишити відгук про сайт в Гостьовій книзі;
www.edu.yar.ru - Ярославський центр телекоммунікацій і інформаційних систем в освіті запрошує школярів 9-11 класів взяти участь в Інтернет-олімпіаді з інформатики. Крім того, ресурс містить стрічку актуальних новин, що проходять в сфері освіти.
www.edu.ukrsat.com – сайт благодійної компанії УкрСат „Молоде покоління – у XXI століття”. Містить довідкові відомості для вчителів, учнів, батьків. А також перелік шкіл України, корисні гіперпосилання (які власне можна назвати каталогом). Тут можна залишити повідомлення чи пропозиції для інших відвідувачів сайт або для адміністратора користуючись послугами Гостьової книги та Форуму;
www.olymp.vinnica.ua – Всеукраїнський центр олімпіад школярів в Інтернеті. Зазвичай публікуються матеріали олімпіад, результати їх проведення та повідомлення щодо проведення нових. Також тут можна подивитись архів матеріалів проведення олімпіад минулих років. Є можливість залишити відгук про сайт в Гостьовій книзі;
www.edu.yar.ru - Ярославський центр телекоммунікацій і інформаційних систем в освіті запрошує школярів 9-11 класів взяти участь в Інтернет-олімпіаді з інформатики. Крім того, ресурс містить стрічку актуальних новин, що проходять в сфері освіти.
www.edu.ukrsat.com – сайт благодійної компанії УкрСат „Молоде покоління – у XXI століття”. Містить довідкові відомості для вчителів, учнів, батьків. А також перелік шкіл України, корисні гіперпосилання (які власне можна назвати каталогом). Тут можна залишити повідомлення чи пропозиції для інших відвідувачів сайт або для адміністратора користуючись послугами Гостьової книги та Форуму;
ТЕМАТИЧНІ САЙТИ
Сайт з певної тематики чи галузі знань. Наприклад, може бути сайт присвячений історії обчислювано техніки.
http://www.inf777.narod.ru/ - методичне об’єднання вчителів інформатики.
http://www.flash.com.ua/ - все про флеш: уроки, програми, приклади.
www.compdoc.ru – веб-ресурс різноманітної комп'ютерної документації.
http://www.inf777.narod.ru/ - методичне об’єднання вчителів інформатики.
http://www.flash.com.ua/ - все про флеш: уроки, програми, приклади.
www.compdoc.ru – веб-ресурс різноманітної комп'ютерної документації.
ПЕРСОНАЛЬНАЛЬНІ САЙТИ
Сайт окремої особи, на якому міститься загальні відомості про цю особу, чим займається, які має інтереси та ін. Також на такому сайті можуть міститися різноманітні розробки цієї людини. Людина, яка створює сайт має певну мету його створення. Такі сайти створюються з метою обміну досвідом з іншими колегами, з метою співпраці, а також для доступу учнів до навчальних матеріалів з предмету, що викладає вчитель. На сайті розміщують розробки уроків, бібліотеку, глосарій чи словник термінів, журнал оцінок. Також може бути сторінка для батьків та організаційної роботи.
www.pedagogika.at.ua – сайт Стеценко Надії Миколаївни. На сайті розміщені різноманітні ОВР: навчальна програма, семінарські та практичні, тести.
www.stecenko.at.ua – сайт Стеценко Володимира Петровича – присвячений ІКТ навчання.
www.galanet.at.ua – сайт Стеценко Галини Володимирівни, присвячений ОВР.
www.shyrochin.kiev.ua – навчально-пізнавальний сайт Валерія Павловича Широчина, доктора технічних наук, професора кафедри обчислювальної техніки Національного технічного університету України "Київський політехнічний інститут". Сайт присвячений інформатиці, комп’ютерному моделюванню, комп’ютерним системам реального часу, захисту відомостей і системній психології (все це представлено в структурах, формулах, прозі та віршах).
www.pedagogika.at.ua – сайт Стеценко Надії Миколаївни. На сайті розміщені різноманітні ОВР: навчальна програма, семінарські та практичні, тести.
www.stecenko.at.ua – сайт Стеценко Володимира Петровича – присвячений ІКТ навчання.
www.galanet.at.ua – сайт Стеценко Галини Володимирівни, присвячений ОВР.
www.shyrochin.kiev.ua – навчально-пізнавальний сайт Валерія Павловича Широчина, доктора технічних наук, професора кафедри обчислювальної техніки Національного технічного університету України "Київський політехнічний інститут". Сайт присвячений інформатиці, комп’ютерному моделюванню, комп’ютерним системам реального часу, захисту відомостей і системній психології (все це представлено в структурах, формулах, прозі та віршах).
ПОРТАЛИ
Один із самих ефективних способів накопичення великих обсягів інформаційних ресурсів Якщо сайт – це місце в Інтернеті, де фізично розміщуються матеріали, то портал – це сайт, який виконує роль відправної точки по таким сайтам. Портал має власну систему пошуку, базу даних веб-сайтів, які знаходяться в каталозі та інші корисні сервіси для користувачів.
www.osvita.org.ua – освітній портал. Має велику кількість посилань на різні теми присячені освіті - це і перелік ВНЗ України, новини освіти та науки, статті з питань освіти, реферати, курсові, навчальні курси. Відомості для абітурієнтів, студентів. Ресурси з дистанційної освіти. Всі бажаючі обговорити проблеми освіти мають можливість скористатися послугами Форуму;
www.klyaksa.net – інформаційно–освітній портал для вчителів інформатки. Створений з метою допомогти вчителю інформатики в його нелегкій справі. Як направити творчу енергію школярів на уроках інформатики в реальну справу, наповнити їх роботу при вивченні тем смислом, організувати шкільні конкурси? Все і інші питання можна обговорити на цьому порталі. Крім того, кожен відвідувач порталу має можливість приймати участь в обговоренні освітніх проектів, вести широкий обмін думками, ідеями з методичних та організаційних питань, публікувати досягнення свого досвіду, консультувати колег та отримувати консультації. Портал має „Методичну скарбничку”, в якій міститься велика кількість матеріалів з інформатики і яку можна доповнювати новими матеріалами. На порталі можна пройти тести з інформатики в режимі он лайн.
www.osvita.org.ua – освітній портал. Має велику кількість посилань на різні теми присячені освіті - це і перелік ВНЗ України, новини освіти та науки, статті з питань освіти, реферати, курсові, навчальні курси. Відомості для абітурієнтів, студентів. Ресурси з дистанційної освіти. Всі бажаючі обговорити проблеми освіти мають можливість скористатися послугами Форуму;
www.klyaksa.net – інформаційно–освітній портал для вчителів інформатки. Створений з метою допомогти вчителю інформатики в його нелегкій справі. Як направити творчу енергію школярів на уроках інформатики в реальну справу, наповнити їх роботу при вивченні тем смислом, організувати шкільні конкурси? Все і інші питання можна обговорити на цьому порталі. Крім того, кожен відвідувач порталу має можливість приймати участь в обговоренні освітніх проектів, вести широкий обмін думками, ідеями з методичних та організаційних питань, публікувати досягнення свого досвіду, консультувати колег та отримувати консультації. Портал має „Методичну скарбничку”, в якій міститься велика кількість матеріалів з інформатики і яку можна доповнювати новими матеріалами. На порталі можна пройти тести з інформатики в режимі он лайн.
ЗАСОБИ СПІЛКУВАННЯ
Телеконференції, чати, форуми, методичні об’єднання вчителів служать для обміну думками, відомостіями, співпраці з колегами інших регіонів.
http://www.ki.ifmion.npu.edu.ua/forum/ – форум кафедри інформатики НПУ Драгоманова;
www.udpu.org.ua/phorum – форум Уманського державного педагогічного університету;
www.forum.tstu.edu.ua – форум Тернопільського державного технічного університету.
http://www.ki.ifmion.npu.edu.ua/forum/ – форум кафедри інформатики НПУ Драгоманова;
www.udpu.org.ua/phorum – форум Уманського державного педагогічного університету;
www.forum.tstu.edu.ua – форум Тернопільського державного технічного університету.
У кожному конкретному випадку можна вибирати необхідний йому ресурс і швидко здійснювати його пошук за допомогою даної класифікації. Наприклад, при пошуку типової навчальної програми з інформатики вчитель користується офіційними ресурсами або ресурсами навчальних закладів, які можуть містити відповідний матеріал. При пошуку певного визначення чи поняття можна скористатися таким типом ресурсу, як довідковий (енциклопедія, словник, каталог). Для обміну досвідом з іншими вчителями інформатики можна використати такий тип ресурсу як засоби спілкування.
Вибір типу ресурсу дозволить здійснити ефективний пошук шляхом введення ключових слів та скоротити час для знаходження відповідних даних. Користуючись класифікацією, можна цілеспрямовано здійснювати пошук потрібного ресурсу у веб-просторі мережі Інтернет, не витрачаючи зайвого часу на безсистемний пошук.
Немає коментарів:
Дописати коментар