Lazarus








Lazarus - середовище швидкої розробки програмного забезпечення для компілятора Free Pascal, Delphi.
Даний проект базується на оригінальній кроссплатформенной бібліотеці візуальних компонентів Lazarus Component Library (LCL). Багатоплатформність - це програмне забезпечення, яке працює більш ніж на одній апаратній платформі і / або операційній системі.
Free Pascal - це компілятор мов Pascal і Object Pascal, що працює під Windows, Linux, Mac OS X, FreeBSD та іншими ОС.
Таким чином, розроблені додатки можуть функціонувати практично під будь операційною системою.
Все, що ви бачите на екрані під час роботи різних додатків, всі елементи (кнопки, бігунки, меню і т.п.) можна реалізувати в Lazarus.
У Lazarus використовується технологія візуального програмування. Користувач для створення графічного інтерфейсу додатку використовує готові компоненти, значки яких перебувають на панелі компонентів. Після того як він поміщає компонент на формі, програмний код для нього генерується автоматично. Вручну залишається запрограмувати тільки ті дії, які буде виконувати цю програму.
Процес створення програми можна розділити на наступні етапи:
1. Створення проекту. В результаті на екрані з'являється порожня форма (вікно майбутнього докладання).
2. Створення графічного інтерфейсу проекту - розташування необхідних елементів, завдання розмірів, зміна властивостей;
3. Написання програмного коду, який визначить, що буде робити ваша програма.
4. Налагодження програми.

Завантажити Lazarus

Введення в Lazarus:

Уроки Lazarus:

Перша програма на Lazarus
Уроки программирования в Lazarus. Урок №1. Обзор среды программирования, типов проектов в Lazarus
Уроки программирования в Lazarus. Урок №2. Свойства формы и компонент Button
Уроки программирования в Lazarus. Урок №3. Работа с полем ввода, компонентом Edit
Уроки программирования в Lazarus. Урок №4 (Часть 1). Работа с компонентом Memo
Уроки программирования в Lazarus. Урок №4 (Часть 2). Работа с компонентом Memo
Уроки программирования в Lazarus. Урок №5. Работа с компонентом RadioButton, CheckBox, ToggleBox
Уроки программирования в Lazarus. Урок №6. Работа с компонентами группировки
Уроки программирования в Lazarus. Урок №7. Работа с выподающими списками ComboBox и ListBox
Уроки программирования в Lazarus. Урок №8. Работа с ScrollBar и прозрачные окна.
Уроки программирования в Lazarus. Урок №9. Работа с Menu.

Література:

Мансуров К.Т. Основы программирования в среде Lazarus, 2010
Программирование на Lazarus


Lazarus

В шкільному курсі інформатики використовується середовище програмування Lazarus. 
Розглянемо коротку довідкову інформація про середовище програмування Lazarus - основні інструменти середовища розробки програм та основні етапи створення додатків.

1. Коротка довідкова інформація.

Lazarus - середовище швидкої розробки програмного забезпечення для компілятора Free Pascal, аналогічне Delphi. Даний проект базується на оригінальній кроссплатформенній бібліотеці візуальних компонентів Lazarus Component Library (LCL). Багатоплатформенність - це програмне забезпечення, що працює більш ніж на одній апаратній платформі і / або операційній системі.

Free Pascal - це компілятор мов Pascal і Object Pascal, що працює під Windows, Linux, Mac OS X, FreeBSD, і іншими ОС. Таким чином, розроблені додатки можуть функціонувати практично під будь-якою операційною системою.

Все, що ви бачите на екрані під час роботи різних додатків, всі елементи (кнопки, бігунки, меню і т.п.) можна реалізувати в Lazarus. В Lazarus використовується технологія візуального програмування. Користувач для створення графічного інтерфейсу додатку використовує готові компоненти, значки яких знаходяться на панелі компонентів. Після того як він розміщує компонент на формі, програмний код для нього генерується автоматично. Вручну залишається запрограмувати тільки ті дії, які виконуватиме цей додаток.


Завантажити останню версію Lazarus ви можете за посиланнямЗАВАНТАЖИТИ ПРОГРАМУ

2. Процес створення програми можна розділити на наступні етапи:

1. Створення проекту - в результаті на екрані з'являється порожня форма (вікно майбутньої програми).
2. Створення графічного інтерфейсу проекту -розташування необхідних елементів, завдання розмірів, зміна властивостей;
3. Написання програмного коду, який визначить, що робитиме ваша програма.
4. Налагодження програми.

3. Запуск Lazarus

Щоб познайомиться з основними інструментами середовища розробки, запустимо середовище програмування. Для цього виконайте команду:

Пуск => Всі програми => Lazarus => Lazarus. При цьому запускається оболонка створення додатків, так зване інтегроване середовище розробки IDE (Integrated Development Environment).

На екрані з'явитися набір вікон.

4. Вікно програми

Lazarus складається з декількох вікон (які варто підрівняти, щоб вони займали весь робочий стіл і не заважали одне одному):


5. Основні інструменти середовища розробки Lazarus:

1. Головне вікно, що містить три панелі: меню, панель інструментів, палітру компонентів. Палітру компонентів ви будете використовувати для вибору необхідних вам для створення користувацького інтерфейсу. 
2. Вікно Інспектор об'єктів, що містить файли проекту і вікно зі вкладкою Властивості, в якому ви будете налаштовувати властивості поміщених на форму об'єктів.
3. Вікно Редактор вихідного коду, в якому ви будете писати програмний код.
4. Редактор форм - вікно майбутньої програми.

 5.1. Головне вікно


На Палітрі компонентів, що представляє собою безліч тематичних вкладок, розташовуються візуальні і не візуальні компоненти для вашої майбутньої програми. Не візуальні компоненти видно тільки на першому етапі створення додатку - при редагуванні. Головне вікно залишається відкритим весь час роботи IDE. Закриваючи його, ви, тим самим, закриваєте Lazarus і всі відкриті в ньому вікна.

5.2. Інспектор об'єктів

Вікно Інспектора об'єктів складається з двох частин:
  1. Дерево об'єктів, в якому в деревовидній формі розташовуються всі об'єкти, що використовуються в поточній формі.
  2. Вікно з вкладками, в якому можна налаштовувати різні властивості поточного об'єкта. Незважаючи на те, що є 4 вкладки (ВластивостіПодіїВибранеОбмеження), найчастіше використовуються тільки перші дві.

  • На першій вкладці «Властивості (Свойства)» постійно відображаються всі доступні властивості обраного компонента. У лівій колонці міститься список всіх властивостей виділеного в даний момент компонента, в правій - значення властивостей. Значення властивостей можна змінювати ще до запуску проектованої програми. 
  • На другій вкладці «Події (События)» знаходяться можливі обробники подій для обраного компонента. У лівій колонці розташовані назви події, в правій – відповідні процедури.

5.3. Вікно редактора коду

 

У вікні "Редактор вихідного коду" ви будите писати програмний код. Це вікно дуже схоже на звичайний текстовий редактор. Для зручності при редагуванні тексту програми рядки пронумеровані, передбачено виділення кольором:

  • всі службові слова виділяються жирним шрифтом;
  • знаки пунктуації стають червоними;
  • рядки з помилками виділяються коричневим кольором;
  • коментарі можуть братися в фігурні дужки {} і виділяються синім.

Текст програми розбивається на частини - процедури і функції. Основну роботу програміст виконує саме в цьому вікні програми.

5.4. Редактор форм

Редактор форм призначений, відповідно, для редагування форми - положення і розмірів компонентів, розміщених на цій формі.

Незважаючи на явну схожість, форма і вікно програми - не одне й те саме. Форма - це те, що бачить програміст в процесі розробки проекту, а вікно - це те, що побачить користувач, коли завантажить нашу програму.


Lazarus при першому запуску автоматично пропонує користувачеві новий проект, відкриваючи порожню форму під назвою Form1, і призначає його головним вікном (Якщо не виконанане налаштування прогрми, що відкриватиме останній проект). Переносячи на нього елементи з палітри компонентів, ви тим самим, попередньо виконуєте його оформлення. Головне вікно в проекті може бути тільки одне. Всі інші створювані вікна будуть дочірніми. Закриваючи головне вікно стандартної кнопкою закриття вікна, або програмно, ви закриваєте і всі дочірні вікна.

Ну а "Вікно повідомлень" виводить різні повідомлення: про знайдені помилки, про завершення компіляції, про наявність оголошених, але невикористовуваних змінних і т.п.

Немає коментарів:

Дописати коментар